Saturday, January 17, 2015

Minyak Zaitun Rawatan Kolestrol

Minyak Zaitun Dan Kolestrol

Merupakan hal yang telah dimaklumi bahawa oksidasi zat kolestrol berbahaya merupakan faktor penting yang menimbulkan pengerasan dan penyempitan pembuluh darah. Sementara itu, penelitian-penelitian modern membuktikan bahawa minyak zaitun berperanan aktif dalam mencegah terjadinya proses tersebut, kerana ia mengandungi vitamin E yang sangat berperanan sebagai antioksidan. Ia juga mengandungi metil urat sehingga dapat mencegah terjadinya pengerasan pembuluh darah.

Minyak zaitun diektrasi dari pohon yang diberkati. Ia menjadi fokus perhatian orang-orang barat dan menjadi bahan penelitian dan kajian, sementara kita mengabaikannya.

Minyak Zaitun Dara (Virgin Olive Oil) dan Oksidasi Kolestrol

Sebuah penelitian baru diadakan oleh Jurnal Arteriosclerosis pada tahun 1995, menegaskan pentingnya pengambilan minyak zaitun dara (Virgin Olive Oil) atau minyak zaitun perahan pertama. Sebab, para peneliti membuktikan bahawa minyak zaitun dara mengandungi sejumlah kandungan metil urat yang baik yang mencegah terjadinya oksidasi minyak dan menjaga ksestabilan unsurnya.



Para peneliti juga menemukan bahawa kandungan ini mencegah terjadinya oksidasi kolestrol berbahaya (LDL) di tabung ujikaji, sehingga dapat mencegah terjadinya pengerasan pembuluh darah dan memainkan peranan penting dalam melindungi tubuh dari bahaya zat-zat toksik yang meracuni sel seperti peroksida dan zat-zat berbahaya.

0 comments:

Post a Comment